Чому деякі діти починають базікати раніше за однолітків - відповідь психологів

Читать на русском

Стать дитини, соціально-економічний статус батьків і навіть багатомовність у сім'ї не є прискорювачами цього процесу

Читать на русском
діти
Щоб дитині хотілося розмовляти, їй потрібна компанія.

Стать дитини, соціально-економічний статус батьків і навіть багатомовність у сім'ї не є прискорювачами цього процесу

Питання, чому в одних малюків формується зв'язкова і розвинена мова в 2-3 роки, а інші до чотирьох говорять окремими фразами, цікавить, мабуть, майже всіх батьків. Найчастіше сповільнений розвиток мови дитини списується на недостатність освіти батьків або їх “не ту” забезпеченість та статус. Є також версія, що хлопчики починають говорити пізніше та гірше, ніж дівчатка, тому що у них взагалі розвиток відбувається повільніше. Дослідження ж доводять, що жоден із цих факторів не має вирішального впливу на кількість звуків, яку дитина видає щодня, повідомляє ScienceAlert.

Передчасні пологи та дислексія заважають розвитку мови

Протягом кількох років психолог Еліка Бергельсон із Гарвардського університету разом із колегами проводили дослідження, аби відповісти на запитання, що ж впливає на швидкість, з якою діти вчаться говорити. Вони використовували унікальний, міжкультурний та різноманітний набір даних: було записано 1001 дитину віком від 2 місяців до 4 років, з 12 країн на шести континентах, що живуть у містах та селах.

На дітей різного віку та різних стадій розвитку вдягалися записувальні пристрої, внаслідок чого було зібрано понад 40 000 годин записів. Потім Бергельсон та її колеги тестували фактори, які можуть впливати на те, як часто і як рано дитина лепече чи вимовляє склади, слова чи речення.

Головним здивуванням за результатами цієї великої роботи стала відсутність зв'язку між розвитком мовлення дітей та їх статтю, соціально-економічним статусом та впливом кількох мов.

При цьому було підтверджено негативний вплив на швидкість освоєння таких клінічних факторів як передчасні пологи або дислексія - специфічний розлад здатності до навчання. Наприклад, діти з дислексією вимовляли за годину на 20 вокалізацій менше, ніж їхні однолітки. І щороку цей розрив збільшувався приблизно на 8 вокалізацій на годину.

Ростимо співрозмовника з пелюшок

Не стало відкриттям для вчених і підтвердження впливу віку на мовлення, оскільки це логічно випливає з розвитку когнітивних здібностей дитини у міру її дорослішання. У віковому періоді від 2 місяців до 4 років діти виробляють на 66 вокалізацій більше кожного року.

Але був виявлений і ще один фактор, який, можливо, і відповідає на запитання: чому одні починають базікати рано, а інші – ні. І ним виявилася мова дорослих у відповідь дітині: чим частіше вони її чули, тим раніше і краще починали говорити самі.

Якщо у цифрах, то на кожні 100 звуків від дорослих, почутих дитиною протягом години, вона видавала на 27 звуків більше. Плюс ще близько 16 звуків із кожним роком розвитку дитини.

Дослідження не пояснює, на чому тримається цей взаємозв'язок. Або на тому, що діти, які краще говорять, так чи інакше змушують дорослих більше говорити з ними. Або в середовищі, де всі дорослі багато розмовляють, дитина автоматично починає говорити краще, тобто тут вони вже хоч-не-хоч прискорюють розвиток його мови.

Так чи інакше, абсолютно точно те, що багато розмовляючи навіть з найменшими дітьми, ви виховуєте собі і співрозмовника, і людину з розвиненою мовою.

Підписуйтесь на нашу Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.