На ринку кожен з п'яти морепродуктів викликає підозру
Українці можуть вживати в їжу геть не ті морепродукти, які нібито купують. Підступ може критись у маркуваннях на етикетках. Тобто, думаючи, купують що одну, по факту українські любителі океанічної та морської риби купують геть іншу. І ось чому. Відстеження риби від вилову до столу є логістично складним, оскільки рибні продукти часто проходять через кілька країн. Попутно продукти можуть бути помилково визначені як інші види або навмисно перейменовані торговцями, щоб отримати більше прибутку, повідомляє ScienceAlert.
Наприклад, таку дешеву рибу, як тиляпія, можна назвати дорожчою рибою, як-от червоний луціан, так вид, що перебуває під загрозою зникнення, може бути виданий за альтернативний. Помилкове маркування морепродуктів не тільки загрожує вимиранню окремих видів риб, але й ускладнює для українців реальний вибір продуктів, які вони споживають.
Морепродукти з неправильним маркуванням мають важкі наслідки для громадського здоров’я. Так, студент купив "білого тунця" в суші-буфеті, а той виявився есколаром. Есколар іноді називають морським проносним засобом через вплив його жирних кислот на травлення. Через цю рибу люди потрапили до лікарні.
Тому Канадські вчені вивчили неправильне маркування та неоднозначні ринкові назви безхребетних і риби з плавцями, як-от тріска, лосось і тунець між 2014 і 2020 роками. В ході експерименту студенти спробували 347 рибних продуктів і 109 молюсків, включаючи креветок, восьминогів і устриць, у ресторанах і продуктових магазинах. Потім ці зразки генетично протестували з використанням маркера – штрих-коду ДНК.
Продукт з морепродуктів вважався неправильно маркованим, якщо він продавався під назвою, якої немає в Списку риби ідентифікованого ДНК виду. Наприклад, під назвою лосось можна продавати лише один вид: атлантичний лосось. Якщо нерку продавали як лосося без будь-яких інших характеристик, її вважали неправильно маркованою.
Таким чином, експеримент показав, що один з п'яти морепродуктів був неправильно маркований. Вчені виявили, що певні назви продуктів, швидше за все, приховують види, яким загрожує вимирання. Результат: кожна п’ята риба та кожен п’ятий молюск не були такими, як їх рекламують. Неправильно маркованими були такі види риби та морепродуктів:
При цьому вугор перебуває під загрозою зникнення, та канадські студенти двічі знайшли цей вид на ринку. Існує глобальний чорний ринок європейського вугра, а у 2021 році за незаконний імпорт оштрафували канадську компанію.
Ситуація ще більш сумна, коли мова йде про безхребетних. Каракатиці, кальмари та восьминоги часто неправильно називалися один одним. На жаль, про їхній природоохоронний статус відомо так мало, що ми не можемо оцінити їхній ризик.
Ще кілька прикладів неправильного маркування пов’язані з заміною дорогого продукту на дешевший вид: тиляпія – на луціана, райдужна форель – на атлантичного лосося. А ось атлантичний лосось, баса, палтус, скумбрія, нерка та тихоокеанська біла креветка відповідали рекламі.
Якщо ви їсте морепродукти, є ймовірність того, що вас як споживача введуть в оману, і ви зрештою з’їсте види, що знаходяться під загрозою зникнення. Ви також можете зменшити ризики для власного здоров'я, виконавши такі дії:
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.