Хочете легко відрізняти фейки - почніть їх вигадувати в цій комп'ютерній грі

Якщо гравець робить все правильно, то він проходить шлях від публікації першого розгніваного твіта до власного новинного сайту з тисячами підписників

Гра Bad News
Вчені сподіваються, що завдяки грі вийде «вакцинувати» громадськість проти засилля дезінформації

Вчені розробили мобільну гру, яка навчить розрізняти тактики дезінформації. Онлайн-гра ненав'язливо розкриває хитрощі фейкових новин та маніпуляцій - і таким чином озброює проти реальної дезінформації. У ній торкнулися найвразливіші теми: політика, ЗМІ, віруси тощо.

Йдеться про гру Bad News, розроблену голландською медіа-платформою DROG та вченими з Кембриджського університету як спосіб "прищепити" громадськість від дезінформації. Вдаючись творцями фейкових новин (мета полягає в тому, щоб отримати якомога більше послідовників і якнайбільше недоречної довіри), гравці піддаються реальним стратегіям фейкових новин, таким як політична поляризація, поширення теорій змови та видача себе за інших, пише IFLScience.

Ще у 2019 році дослідження за участю 15 000 учасників показало, що гра успішно покращує здатність людей виявляти дезінформацію та протистояти їй, але команда хотіла подивитися, чи можна досягти тих самих результатів у більш традиційному освітньому середовищі. Тобто, у класі середньої школи.

Так, 516 учням старших класів у віці від 16 до 19 років з чотирьох різних шведських шкіл спочатку було запропоновано заповнити анкету, в якій оцінювалася їх здатність розпізнавати як маніпулятивний, так і той, що заслуговує на довіру контент, оцінюючи пости в стилі Твіттера за ступенем надійності та надавши цьому обґрунтування. Потім учням було доручено зіграти в "Погані новини" індивідуально, парами чи всім класом. Після гри вони заповнили анкету, в якій знову оцінювалися їхні навички виявлення дезінформації, а також те, що вони думали про гру.

Цікаво, що незалежно від того, чи грав студент у гру самостійно чи ні, дослідження показало, що гра справила позитивний вплив. Багато студентів також змогли краще пояснити, як вони могли виявити подану дезінформацію.

"Студенти покращили свою здатність виявляти маніпулятивні методи в повідомленнях у соціальних мережах і розрізняти надійні новини, що вводять в оману", - пояснив автор дослідження Томас Нігрен, хоча студенти, які вже позитивно ставилися до джерел новин, що заслуговують на довіру, справлялися з цим краще всього.

Але перш ніж люди почнуть вимагати негайного включення гри до навчальних програм всюди, автори відзначають деякі обмеження: дослідження проводилося на студентах лише з однієї країни та перевіряло їхню здатність виявляти дезінформацію лише у повідомленнях у соціальних мережах. Вони припускають, що майбутні дослідження мають вивчити вплив гри в інших місцях та оцінити достовірність усієї статті новин.

"Це важливий крок на шляху до оснащення молодих людей інструментами, необхідними для того, щоб орієнтуватися у світі, повному дезінформації", - сказав Нігрен. "Нам усім необхідно навчитися краще виявляти маніпулятивні стратегії - як відомо, попередню фальсифікацію - оскільки практично неможливо розпізнати, наприклад, глибокі фейки та іншу дезінформацію, що генерується ШІ, неозброєним оком".

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube