Хочете легко відрізняти фейки - почніть їх вигадувати в цій комп'ютерній грі

Читать на русском

Якщо гравець робить все правильно, то він проходить шлях від публікації першого розгніваного твіта до власного новинного сайту з тисячами підписників

Читать на русском
Гра Bad News
Вчені сподіваються, що завдяки грі вийде «вакцинувати» громадськість проти засилля дезінформації

Якщо гравець робить все правильно, то він проходить шлях від публікації першого розгніваного твіта до власного новинного сайту з тисячами підписників

Вчені розробили мобільну гру, яка навчить розрізняти тактики дезінформації. Онлайн-гра ненав'язливо розкриває хитрощі фейкових новин та маніпуляцій - і таким чином озброює проти реальної дезінформації. У ній торкнулися найвразливіші теми: політика, ЗМІ, віруси тощо.

Йдеться про гру Bad News, розроблену голландською медіа-платформою DROG та вченими з Кембриджського університету як спосіб "прищепити" громадськість від дезінформації. Вдаючись творцями фейкових новин (мета полягає в тому, щоб отримати якомога більше послідовників і якнайбільше недоречної довіри), гравці піддаються реальним стратегіям фейкових новин, таким як політична поляризація, поширення теорій змови та видача себе за інших, пише IFLScience.

Ще у 2019 році дослідження за участю 15 000 учасників показало, що гра успішно покращує здатність людей виявляти дезінформацію та протистояти їй, але команда хотіла подивитися, чи можна досягти тих самих результатів у більш традиційному освітньому середовищі. Тобто, у класі середньої школи.

Так, 516 учням старших класів у віці від 16 до 19 років з чотирьох різних шведських шкіл спочатку було запропоновано заповнити анкету, в якій оцінювалася їх здатність розпізнавати як маніпулятивний, так і той, що заслуговує на довіру контент, оцінюючи пости в стилі Твіттера за ступенем надійності та надавши цьому обґрунтування. Потім учням було доручено зіграти в "Погані новини" індивідуально, парами чи всім класом. Після гри вони заповнили анкету, в якій знову оцінювалися їхні навички виявлення дезінформації, а також те, що вони думали про гру.

Цікаво, що незалежно від того, чи грав студент у гру самостійно чи ні, дослідження показало, що гра справила позитивний вплив. Багато студентів також змогли краще пояснити, як вони могли виявити подану дезінформацію.

"Студенти покращили свою здатність виявляти маніпулятивні методи в повідомленнях у соціальних мережах і розрізняти надійні новини, що вводять в оману", - пояснив автор дослідження Томас Нігрен, хоча студенти, які вже позитивно ставилися до джерел новин, що заслуговують на довіру, справлялися з цим краще всього.

Але перш ніж люди почнуть вимагати негайного включення гри до навчальних програм всюди, автори відзначають деякі обмеження: дослідження проводилося на студентах лише з однієї країни та перевіряло їхню здатність виявляти дезінформацію лише у повідомленнях у соціальних мережах. Вони припускають, що майбутні дослідження мають вивчити вплив гри в інших місцях та оцінити достовірність усієї статті новин.

"Це важливий крок на шляху до оснащення молодих людей інструментами, необхідними для того, щоб орієнтуватися у світі, повному дезінформації", - сказав Нігрен. "Нам усім необхідно навчитися краще виявляти маніпулятивні стратегії - як відомо, попередню фальсифікацію - оскільки практично неможливо розпізнати, наприклад, глибокі фейки та іншу дезінформацію, що генерується ШІ, неозброєним оком".

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.