Сигнал SOS поставив у глухий кут: ніхто не вгадує, як він правильно розшифровується

Коли тонув Титанік радист жартома запропонував спробувати новий сигнал про порятунок

SOS, небезпека, порятунок, корабель, Титанік
Цей сигнал згодом наділили змістом - проханням про порятунок - і придумали абревіатуру

Часто кажуть, що SOS - сигнал лиха в морі, який подають кораблі, що потрапили в біду, - і це нібито означає "Врятуйте наш корабель". Але це не зовсім так. Цей сигнал лиха був вперше розроблений на початку XX століття. Тоді його обрали просто тому, що він мав характерну послідовність азбуки Морзе: три крапки / три тире / три крапки. А ось змістом його наділили пізніше, пише IFLScience.

Бекронім SOS 

Ці символи не означають нічого конкретного, але їх легко надсилати та отримувати за допомогою цієї звукової азбуки. Якщо ви панікуєте на борту корабля, що тоне, останнє, що ви хочете відправити - це складний код, який складно набирати і який одержувачу легко витлумачити неправильно.

Англомовна абревіатура - бекронім - виникла згодом, після того, як цей сигнал вже почали використовувати, і саме вона розшифровується як прохання врятувати тонучий корабель - Save Our Ship - або "Врятуйте наші душі" - Save Our Soul. А отже, SOS.

Історія сигналу SOS

До запровадження універсального сигналу лиха різні країни і телекомунікаційні організації використовували різні сигнали, що виявилося вкрай заплутаним і неефективним у світі, що глобалізується.

У 1904 році одна телекомунікаційна компанія спробувала запровадити код лиха CQD, що означало "Всім станціям. Лихо!" Тим часом США використовували NC, що означало "Негайно викликати допомогу". Натомість європейські кораблі використовували безліч інших кодів.

Щоб гарантувати, що приречені кораблі не загубляться в перекладі, Міжнародна радіотелеграфна конвенція 1906 року запропонувала кораблям, що зазнають лиха, використовувати наступний сигнал:  ▄ ▄ ▄ ▄▄▄ ▄▄▄ ▄▄▄ ▄ ▄ ▄, повторюючи його з невеликими проміжками. Пропозиція була прийнята і набула чинності в 1908 році, хоча знадобився деякий час, щоб моряки всього світу звернули на неї увагу.

SOS і Титанік 

Перше задокументоване використання сигналу SOS у США відбулося в 1909 році, коли Теодор Д. Хаубнер подав сигнал лиха пароплаву SS Arapahoe біля мису Хаттерас у Північній Кароліні. Однак Хаубнер все одно надіслав і старий сигнал CQD, на випадок, якщо новий - не розпізнають.

Коли 15 квітня 1912 року лайнер "Титанік" зіткнувся з сумнозвісним айсбергом, старший радіооператор Джек Філліпс спочатку подав сигнал лиха CQD. Його молодший колега, Гарольд Брайд, жартома запропонував спробувати новий сигнал SOS.

"Це новий сигнал, і це може бути твій останній шанс подати його", - сказав Брайд Філліпсу, згідно з репортажем New York Times від 1912 року. Хоча крик про допомогу почули навколишні кораблі, для розпіареного "непотоплюваного корабля" було явно запізно.

SOS на пляжі - з листя пальм 

SOS все ще широко визнаний як стандартний сигнал лиха в XXI столітті, хоча азбука Морзе вже давно перестала використовуватися як засіб морського зв'язку.

Проте, якщо ви загубилися на безлюдному острові, маючи з собою лише кілька кокосів і в'язку пальмового листя, є й інші способи покликати на допомогу, використовуючи цю абревіатуру. У 2020 році троє моряків, які опинилися на віддаленому тихоокеанському острові, зуміли привернути увагу рятувальників, написавши на піщаному пляжі гігантське повідомлення SOS з пальмового листя. Відтоді ситуація регулярно повторюється у водах світового океану. 

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube