П'ять разів схопили за прутень: модель з оголеного шоу Марини Абрамович поскаржився на відвідувачів музею

Художник Джон Бонафеде подав до суду майже через 14 років після того, що сталося

Музей, Марина Абрамович, скандал, суд, Нью-Йорк
Провина музею, за словами митця, полягає в тому, що сексуальному насильству щодо нього не завадили.

Митець-перформер Джон Бонафеде, який працював оголеним в ретроспективі шоу-представлення сербської художниці Марини Абрамович, подав до суду на Нью-йоркський музей сучасного мистецтва (МоМА) за звинуваченнями в сексуальному насильстві. За його словами, чиновники не вжили коригувальних заходів після того, як кілька відвідувачів обмацали його під час оголеної ретроспективи перформансу 2010 року. Позов подається майже через 14 років після виставки.

Джон Бонафеде заявив у позові, що чиновники МоМА «заплющували очі» на напади та створили вороже робоче середовище.
Джон Бонафеде заявив у позові, що чиновники МоМА "заплющували очі" на напади та створили вороже робоче середовище.

Про що позов

У своєму позові Джон Бонафеде стверджує, що зазнав сексуального насильства від семи різних осіб, які відвідували виставку, і що це сталося п'ять разів саме в МоМА - під час шеститижневого її показу, пише The Guardian.

Художник також стверджує, що напади завжди здійснювалися літніми чоловіками і відбувалися за "страшно схожою" схемою, коли ймовірні злочинці поверталися до нього обличчям, перш ніж торкатися його статевих органів.

Хоча Бонафеде стверджує, що не повідомляв про перший інцидент через шок, він говорить, що розповів охороні та менеджеру музею про наступні напади. Буцімто він повідомив охороні MoMA про чотирьох осіб, яких виставили з галереї. Проте п'ятий акт домагань охоронці нібито просто спостерігали, нічого не роблячи, йдеться у позові. 

У позові стверджується, що музей "знав про триваючі сексуальні насильства проти багатьох своїх працівників-виконавців на виставці, але він навмисно та з недбалості не вжив заходів, щоб запобігти повторенню нападів".

Звинувачення були подані цього тижня до Верховного суду Нью-Йорка. Бонафеде вимагає компенсації за емоційні страждання, зрив кар’єри, приниження та інші збитки. Бонафеде наполягає на розгляді справи у суді присяжних.

Реакція музею

Згідно з судовими документами, одним із підозрюваних злочинців був корпоративний член MoMA, членство якого було анульовано. Але Бонафеде стверджує, що музей не розкрив йому осіб, які напали на нього, що завадило йому висунути звинувачення щодо них.

Під час показу музей опублікував заяву, відповідаючи на повідомлення преси про те, що моделей обмацували. У ньому говорилося: "Ми добре усвідомлюємо проблеми, пов’язані з присутністю оголених виконавців у галереї. Будь-який відвідувач, який неналежним чином торкається або заважає будь-якому з виконавців, супроводжується з музею охороною MoMA".

Речниця MoMA не відразу відповіла на запити щодо коментарів про позов. Пані Абрамович також жодним чином не коментує цю ситуацію, хоча до неї, як відомо, не позивалися.

Хто такий Джон Бонафеде

50-річний пан Бонафеде - художник-перформанс, який представляє свої роботи на невеликих майданчиках Нью-Йорка. Він також вивчає тибетський живопис і допоміг заснувати некомерційну організацію для дітей у Східному Тибеті.

У галереї Королівської академії мистецтв у 2020 році пройде ретроспектива художниці Марини Абрамович.
Ретроспектива художниці Марини Абрамович, котра пройшла у галереї Королівської академії мистецтв у 2020 році.

Про що скандальний перформанс 

Робота Imponderabilia або "Випадкові фактори" вперше була поставлена в 1977 році, а після того в 2010 та 2012 роках, а також в 2020 році - в ретроспективі робіт Абрамович у Королівській академії мистецтв у Великій Британії.

Вона вимагала від двох оголених виконавців стояти обличчям до обличчя в дверях на відстані 45 см один від одного понад годину. В цей же час відвідувачі галереї мали протискатися між ними, щоб потрапити всередину.

Таким чином авторка провокаційного перформансу намагалась викликати незручність саме серед відвідувачів, демонструючи сучасному суспільству, наскільки далеке воно від власної природи та першопричини - людської оголеності. Загалом, попри сексуалізовані художні засоби, сам перформанс - не про еротику, а про суспільні кліше та почуття сорому, пов'язане з почуттям провини. Він є однією з найвідоміших робіт пані Абрамович з 1970-х років.

Ретроспектива 2010 року стала однією з найбільш визначальних музейних виставок у новітній історії. Вона фактично легітимізувати перформанс у світі мистецтва та перетворила сербську художницю на світову знаменитість. Підготовка до виставки показана в документальному фільмі "Марина Абрамович: Художник присутній".

Проте виставка стала надто виснажливою для багатьох виконавців. Деякі учасники повідомили про непритомність у галереях, і пізніше музей скоротив їхній графік, щоб запобігти виснаженню. Інші скаржилися, що гості недоречно торкалися до їхніх тіл і робили грубі зауваження щодо їхнього зовнішнього вигляду.

Вплив часу на роботи Абрамович

Марина Абрамович вперше поставила Imponderabilia в 1977 році зі своїм коханцем і колегою Улаєм. Нещодавно вона представила твір мистецтва під час ретроспективи в Королівській академії мистецтв у Лондоні, де його поставили з деякими незначними змінами та змінили склад із 37 виконавців. Якщо відвідувачам було незручно проходити між голими чоловіком і жінкою, їм дозволяли пройти через інший вхід і  пропустити цей досвід.

Пані Абрамович розповіла The New York Times, що вона провела "мільйони зустрічей" з Королівською академією, йдучи на компроміс, щоб можна було поставити Imponderabilia знову. Вона сказала, що зміни викликали у неї почуття конфлікту щодо модифікації її робіт.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube