Грузія стала багатомільярдним центром міжнародного ринку вживаних автомобілів
Грузія налагодила торгівлю вживаними авто з Росією. Але це ще не все: ці авто потрапляють зі США, грузини їх лагодять, після чого продають в країну-агресорку. Так, на третій рік жорстокої війни Росії в Україні Грузія, яка заявляла про свій буцімто проєвропейський вектор розвитку, фактично на ділі робить чергову політичну заяву. Про зближення з Російською Федерацією.
За 20 км від Тбілісі, в промисловому місті Руставі є величезна територія відкритих автостоянок. За розміром вона еквівалентна більш ніж 40 футбольним полям і містить тисячі авто, виставлені на продаж, повідомляє BBC. Тут можна знайти – Mercedes, Porsche, Jaguar, Toyota і, віднедавна, навітьTesla. На лобовому склі кожного автомобіля є картка із зазначенням ціни, об’ємом двигуна та датою виробництва.
Одна з найбільших автостоянок належить Caucasus Auto Import – заснованій два десятилітті тому компанії, що купує вживані автомобілі з аукціонів у США. Ці транспортні засоби часто настільки сильно пошкоджені в аваріях, що американські страхові компанії їх списали.
Грузинська компанія забирає авто у господарів у США, експортує контейнеровозом на 10 тисяч км до порту на чорноморському узбережжі Грузії. Далі пошкоджені машини ремонтують грузинські механіки. Пізніше їх реекспортують, в тому числі, до Росії.
Минулого року, згідно з офіційними даними, Грузія імпортувала автомобілів на 3,1 мільярда доларів – головним чином до колишніх радянських республік на Кавказі та в Центральній Азії. Наразі автомобілі фактично є другим за величиною експортом Грузії після мідної руди.
Раніше Грузія вже експортувала вживані американські та європейські автомобілі до свого північного сусіда Росії, з яким має спільний кордон. Але це офіційно припинилося в результаті вторгнення Росії в Україну в 2022 році.
У вересні 2023 року податкова служба Грузії оголосила, що відповідно до останніх санкцій Заходу проти Росії вона обмежує реекспорт і транзит автомобілів, імпортованих зі США чи Європи, до РФ і Білорусі. Грузинська ж влада тривалий час заперечувала, що країна причетна до допомоги Росії в ухиленні від торгових ембарго.
Проте нещодавнє розслідування грузинського медіа-видання Ifacti показало численні лазівки по обидві сторони російсько-грузинського кордону. При цьому в Caucasus Auto Import заперечують, що торгують з агресором. Тут додають, що не існує механізму моніторингу кінцевого пункту призначення реекспортованих автомобілів, які прямують до інших країн.
Зазначимо, що після вторгнення Росії в Україну відбулося стрімке зростання експорту вживаних автомобілів до Казахстану, Киргизстану та Вірменії – усі вони є членами Митного союзу під керівництвом РФ. Це означає, що транспортний засіб, зареєстрований у будь-якій із цих країн, можна пригнати до Росії за мінімальними тарифами.
Дані Державного статистичного агентства Грузії свідчать про те, що автомобілі справді прямують до Росії. У ньому йдеться, що у 2022 році Грузія експортувала до Казахстану 7352 вживаних автомобіля, тоді як у 2023 році ця цифра становила 39 896, збільшившись більш ніж у п’ять разів.
Поки геополітичні махінації тривають, основний успіх грузинської промисловості вживаних авто можна пояснити географією Грузії. Вона має доступ до Європи через чорноморські порти та до Центральної Азії через Баку, що на сусідньому азербайджанському узбережжі Каспійського моря.
Іншим ключовим компонентом є доступна вартість праці, коли справа доходить до ремонту врятованих авто. У США на відновлення авто піде півроку і, скажімо, 5 тисяч доларів. У Грузії потрібно всього місяць і тисяча доларів, щоб відновити ту саму машину.
В компанії зазначили, що свідомо експортують в Україну багато пікапів, які, за словами її представників, використовуються для боротьби з Росією. Також попитом в українців користується Tesla.
Хоча більшість автомобілів, імпортованих до Грузії, є бензиновими та дизельними, попит на електричні та особливо гібридні автомобілі швидко зростає. Близько 30% автомобілів, які зараз поставляються, є гібридними, як от Toyota Prius. Темпи зростання зашкалюють, зазначають механіки.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.