Продавала цукерки та просувала Росію: українка виявила в мережі тисячі клонів зі своїм обличчям

Фальшиві аватари, створені штучним інтелектом, рекламують російські товари та вихваляють китайсько-російську дружбу

штучний інтелект аватари відеоролик
Обличчя Ольги з'являлося в різних відеороликах у китайських соцмережах.

Технології та можливості штучного інтелекту, що стрімко розвиваються и, схоже,  стають безмежними, мають і темний бік. Незаконне присвоєння особистих даних та виробництво дипфейків, підміна осіб та створення ШІ-клонів - все це також активно поширюється і ставить під сумнів можливість ефективного захисту прав споживачів у цій сфері.

Історія, що трапилася з українкою Ольгою Лойок - переконливе підтвердження цього. Студентка виявила у китайських соцмережах десятки акаунтів та майже п'ять тисяч відеороликів зі своїм обличчям, створених за допомогою простих і доступних в Інтернеті інструментів генеративного штучного інтелекту, повідомляє ВВС.

Наташі, Ані та Софії з однією особою та одним посилом

21-річна Ольга Лоєк навчається у Пенсільванському університеті, не має жодного відношення до Китаю і не знає мови цієї країни. Після того, як на початку 2024 року вона почала вести свій YouTube канал, присвячений ментальному здоров'ю, передплатники почали повідомляти про “зустрічі” з нею у китайських соціальних мережах Douyin, Bilibili та Xiaohongshu. Douyin є китайською версією TikTok, Bilibili – аналог YouTube та одна з найбільших відеоплатформ Китаю, Xiaohongshu - платформа, схожа на Instagram.

Різноманітні дівчата - Наташі, Ані, Софії, Стейсі, Грейс та інші мали обличчя і голос Ольги, тільки говорили китайською. Здивована українка почала перекладати, що кажуть її клони, і виявила, що вони - росіянки, продають російські товари, вихваляють Росію, але віддають належне і Китаю, захоплюючись його силою та могутністю китайсько-російської дружби. У деяких роликах цифрові клони хвалять китайську історію та культуру, в якихось розповідають, як росіянки мріють вийти заміж за китайців, обіцяючи прати білизну, готувати, мити посуд щодня і дати "стільки іноземних дітей, скільки ви захочете".

Клони Ольги розповідали про китайсько-російську дружбу і могутній союз.
Клони Ольги розповідали про китайсько-російську дружбу і могутній союз.

Серед великої кількості облікових записів було і багато продавщиць російських товарів, наприклад, цукерок. Як правило, їжа збирає багато передплатників, і китайці – не виняток. Якась “Наташа” з обличчям Ольги створила обліковий запис “Наташа-імпортна їжа”, зібравши 300 тисяч передплатників. Продажу цукерок у ньому передує мова: “Росія — найкраща країна. Сумно, що інші країни відвертаються від Росії, а російські жінки хочуть приїхати до Китаю».

Якщо це вигідно партії, то можна й те, чого не можна

Сказати, що Ольга, сім'я якої перебуває в Україні, була обурена – не сказати нічого.

“Все це було дуже страшно, тому що я бачила, як говорю те, чого ніколи не говорила. Я не хочу, щоб хтось думав, що я коли-небудь говорила ці жахливі речі. Використання української дівчини для особи, яка просуває Росію, - це божевілля”, - повідомила Ольга в інтерв'ю ВВС.

Дівчина та її передплатники відправили скарги китайським компаніям соціальних мереж, після чого з десяток облікових записів були видалені. На повідомлення її нареченого, залишеному в Твіттері, де було описано цю історію, відреагувала компанія HeyGen, яка розробила інструмент, який використовується для створення ШІ-подоб. За її даними,  було знайдено майже 5 тисяч відеороликів, де використовувалося обличчя Ольги, після чого компанія заблокувала можливість його подальшого використання.

Ольга назвала використання українки для просування Росії безумством.
Ольга назвала використання українки для просування Росії божевіллям.

При цьому політика компанії полягає в тому, що користувачі не можуть створювати аватари, що «зображують реальних людей, включаючи знаменитостей чи громадських діячів, без явної згоди». І потрібно надавати доказове відео, де людина, чия особа використовується, дає цю згоду.

Після історії з Ольгою Лойок компанія стверджувала, що її система була зламана, але тепер усе перевірено, протоколи безпеки оновлені і більше таке повторитися не може – щоправда, китайські експерти вважають інакше.

За словами Анжели Чжан з Університету Гонконгу, те, що сталося з Ольгою, дуже поширене явище у Китаї, внаслідок розвиненої та великої тіньової економіки, яка спеціалізується на підробках, незаконному присвоєнні особистих даних та виробництві дипфейків.

З одного боку, Китай намагається регулювати ШІ, захищати права споживачів, притягати до відповідальності за діяльність із підміни осіб за допомогою ШІ, відкриваючи кримінальні справи і навіть заарештовуючи кібер-злочинців.

З іншого, те, що така кількість відео з Ольгою потрапила до мережі, пояснюється контентом – ідеєю дружби між Китаєм та Росією. Враховуючи, що офіційні китайські ЗМІ повторюють російську риторику та виправдовують війну в Україні, а в соцмережах обговорювати її взагалі заборонено, велика ймовірність, що всі ці численні “Наташі” були вигідні, узгоджені та активно просувалися. Просто тому, що в цьому зацікавлений уряд - за принципом, "загалом це заборонено, але якщо потрібно Комуністичній партії, то можна". Тому історії, подібні до Ольгиної, на жаль, можуть повторитися.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливі новини. Підписатися на канал у Viber можна Тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube